Hösten 2020

Vecka 40 är Konstens vecka år 2020 och det vill vi uppmärksamma.

Alla har vi påverkats mer eller mindre av det coronavirus som spridits globalt. Några av er har säkert haft en både annorlunda och tuff tid på jobbet, andra kanske tillhör en riskgrupp. Därför skulle vi gärna vilja ordinera ”Kultur på recept” till er alla.

Även i höst avstår vi från att arrangera en gemensam konstresa. Vi håller tummarna för att det finns bättre förutsättningar nästa år. Det finns fortfarande möjlighet att besöka många museum, gallerier och konstnärer i mindre grupper. För er som önskar hålla konstupplevelsen vid liv kommer nedan en rad tips från oss.

Den årliga konstutlottningen kommer att genomföras som planerat i slutet av november/början av december, information om exakt datum kommer senare

Var rädda om er och varandra!

/Karolin, Beata, Cecilia, Clara, Elisabeth, Lena, Linda, Marianne och Monica.

Hitta och Titta på konst

ARTSCAPE FORM pågår 28 september till 11 oktober i Linköping, Mjölby, Motala och Åtvidaberg. Storskaliga muralmålningar och kreativa workshops – en kombination av ny teknik och offentlig konst som erbjuder unika kulturupplevelser för besökarna. Här kan du hitta var målningar och workshops kommer finnas.

Ståhl collection är ett nytt museum i Norrköping som kommer visa en stor samling av samtida konst. Det öppnar 10 oktober och besök förbokas på hemsidan.

Ett annat tips är att testa Google Arts & Culture, ladda ner appen till din mobil eller surfplatta för att kunna utnyttja alla funktioner. Härifrån når du över 2000 museum runt hela världen. En del visar enbart sin konst online, en del har virtuella utställningar. Du kan också gå en virtuell tur i Ankor Wat eller i slottet i Versailles, delta i zoomföreläsningar, låta din selfie tolkas som ett känt konstverk eller titta på mästerverk av Monet och Renoir till tonerna av Beethovens Pastoralsymfoni och mycket mycket mer.

Konstlistan hittar du länkar till svenska konstmuseum och gallerier. Flera museum erbjuder nu t.ex. livesända soffvisningar. På Konstkalenderns hemsida hittar du information om svenska konstnärer och aktuella utställningar och hos Sveriges konstföreningar kan du hitta andra konstföreningar. På Östgötakonst och här hittar du lokala konstnärer, utställningar och konstrundor. Konst i höstrusk i Finspång är den konstrunda som återstår i regionen i år. Äldre verk från Östergötlands museum kan du se digitalt här. Vi hoppas att ni med dessa tips kan upptäcka något nytt, något spännande eller kanske något oväntat som ni tycker om.

Köpa konst

Om du är intresserad av att köpa konst är möjligheterna många. Vi länkarna ovan kan du hitta direkt till olika konstnärer och gallerier. Det finns också en rad olika nätbaserade konstgallerier. I museers nätbutiker kan man ofta hitta affischer och fotokonst från tidigare utställningar till ett överkomligt pris. Andra alternativ är att köpa konst via Blocket eller olika auktionssajter. På Kontupplysningen kan du få tips på sådant som är bra att tänka på vid både köp och försäljning av konst.

Årsmöte 2020

Torsdagen den 27 februari

En tapper skara vågade trotsa snöovädret och fick en trevlig stund tillsammans på Galleri Sander. Utöver årsmötesförhandlingarna tittade vi på utställningarna, minglade, drack vin/vatten och åt goda smörgåsar. Galleristen Urban berättade lite om sina tankar med Galleriet och om den konstnär som visas i stora uställningsrummet, Brittmarie Sundström som vi köpte ett verk av.

Ordföranden Karoline och nyvalda kassören Linda är glada och nöjda med kvällen, desutom välmatchade med damerna i fönstret.

Värva medlemmar

Även fortsätningsvis får du som värvar nya medlemmar en belöning.  För varje värvad medlem erhåller du en extra lott vid den stora konstutlottningen vid årets slut. Kom ihåg att be den nya medlemmen att ange detta på sin anmälningsblankett.

Tips

Utställningar

Utdelning 2017

Alla medlemmar tilldelas en av Mikael Nilssons träfåglar. Mikael är verksam i Linköping. För mera information gå in på Miakels hemsida; www.miknil.se

Här kommer vi att tipsa om aktuella evenemang.